M. Veriovkinos simpoziumo virtuali paroda Dusetų dailės galerijoje

Septintojo tarptautinio Marianos Veriovkinos simpoziumo “Utena/Utyan” virtuali paroda Dusetų dailės galerijoje

Nuo 2014 m. Marianos Veriovkinos draugija rengia dailininkų kūrybos simpoziumus, skirtus garsinti Vyžuonėlių dvarą prie Utenos, kuriame savo kūrybinį kelią pradėjo žymi Vakarų Europos modernizmo dailininkė Mariana Veriovkina (Marianne Werefkin, 1860–1938). Čia prabėgo jos jaunystė, čia ji mėgo jodinėti žirgais, užsiėmė karitatyvine veikla. 1896 m. su tapytoju Aleksejumi Javlenskiu išvyko į Miuncheną studijuoti tapybos ir ten liko gyventi, pasišventė naujojo meno ieškojimams, įsijungė į garsiausią Vokietijoje ekspresionizmo sambūrį „Mėlynasis raitelis“ (Blaue Reiter). Veriovkina yra viena pirmųjų ekspresionizmo dailininkių Vakarų Europoje, jos kūrybai būdingi ryškių spalvų deriniai, neramios nuotaikos, mistiškos vizijos. Vyžuonėlių dvaro pastatai ir dailininkės ateljė išliko, tačiau jie nyksta apleisti, tad dvaro išsaugojimui Marianos Veriovkinos draugija kasmet rengia tarptautinius kūrybos simpoziumus, kviečia dailininkus iš Lietuvos ir užsienio. Šioje parodoje rodomi 2020 m. sukurti darbai. Simpoziumo pavadinimui „Utena/Utyan“ parinkti Utenos miesto vardai lietuvių ir jidiš kalbomis, nes šių metų simpoziumas buvo skirtas prisiminti Utenos ir jos apylinkių gyventojus žydus ir jų kultūrą. Pati Mariana Veriovkina XIX a. pabaigoje draugavo su Vyžuonų, Utenos gyventojais žydais, tapė juos savo paveiksluose „Besimeldžiantys žydai (1893), „Žydų karčiama“ (1935). Žydišką temą parodoje pristato fotografija: Luko Handschino (Šveicarija) nuotraukose – Užpalių žydų kapinės ir žydų gatvės Utenoje grindinys. Aleksandros Jacovskytės (Vilnius) nuotraukose – du vienodi medžiai, tik vienas jų auga Vyžuonose, kitas – Tel-Avive. Lina Praudzinskaitė (Utena) siūlo pro didinamąjį stiklą pažvelgti į žydų kapinių paminklus, kuriuos samanos dengia kaip užmarštis. Irma Gineikienė (Jungtinė Karalystė) ne tik tapė, bet ir dirbo fotografijas senoviniu cianotipijos būdu. Heiner Fierz (Šveicarija) paveiksluose užfiksavo tai, kad jam pasirodė įdomiausia Utenoje. Ramunė Sladkevičiūtė-Dainienė (Zarasai), Saulius Dastikas (Vilnius), Andrius Surgailis (Vilnius, Utena), Rita Škarnulienė (Vilnius) tapė aliejumi, Alvydas Stauskas (Dusetos) liejo akvarelę. Dėl koronavisuro negalėjusi iš JAV atvykti Irena Šaparnis atsiuntė savo paveikslus. Vilma Fiokla Kiurė (Anykščiai) kūrė įkvėpta Veriovkinos kalnų peizažo. Lauryna Kiškytė ir Lina Šlipavičiūtė (Vilnius) įgyvendino Marianos Veriovkinos draugijos sumanymą: Utenos senamiestyje, Žydų gatvėje sukūrė sienos freską, kurioje pavaizduotas „šochetas“ – ritualinis gyvulių skerdikas. Šio uteniškio atvaizdas, sukurtas pagal išlikusią archyvinę nuotrauką, primins čia gyvenusią žydų bendruomenę ir jos tradicijas.

http://www.dusetukultura.lt/tarptautinio-marianos-veriovkinos-simpoziumo-utenautyan-paroda/