Normantės Ribokaitės kūrybos paroda „Emocijos“

Kviečiame apsilankyti Dusetų dailės galerijoje, kur birželio 7 d. atidaryta neįprasta menininkės Normantės Ribokaitės tapybos paroda „Emocijos“. Daugelis Normantę žino kaip garsią fotomenininkę, kurios darbai keliauja po Lietuvą ir pasaulį, kaip tarptautinių fotografijos konkursų žiuri narę, parodų ir plenerų „Sartų fotovasara“ kuratorę Dusetose. Tačiau šįkart ji daugelį nustebino, pristatydama naują savo kūrybos puslapį – tapybą. Beje, tai nėra pirma jos tapybos paroda – savo kūrybą Normantė jau rodė keliuose Lietuvos miestuose.
Šioje gausioje, stulbinančioje produktyvumu parodoje – fantazijos šėlsmas, kylantis tiesiai iš širdies. Žvelgiant į ekspresyvius Normantės darbus, neišvengiamai kyla mintis ir apie autsaiderių meną, šiuo metu labai vertinamą užsienio šalyse. Kas tai? Tai menas, kuriamas žmonių, nesimokiusių dailės akademijose. Jie kuria vedini vidinio poreikio, dažnai nepaisydami taisyklių ar mados krypčių, ir būtent tai daro jų kūrybą tokią įtaigią bei autentišką.
Normantė tapyti pradėjo vos prieš kelis metus, pati, be jokių polėkį varžančių pamokų. Jos darbuose jaučiamas tas pats autsaideriams būdingas nuoširdumas, laisvumas, drąsa eksperimentuoti. Tai patvirtina, kad tikrasis kūrybinis variklis slypi pačiame žmoguje, o ne diplome. Menininkės kūryba yra itin asmeniška, stipriai paliečianti žiūrovus. Netgi tie iš jų, kurie mene pirmiausiai ieško akademinio profesionalumo, sutinka, kad ši nesuvaržyta kūryba trykšta gyvybingumu ir kviečia pajusti įvairiausius jausmus – juk nėra vienodo skonio, vienodo matymo. Normantė drąsiai teigia – kūryba gimsta tada, kai kūrėjas klauso savęs ir nebijo iššūkių. Jos tapyba ir apie tai, kad žmogiškieji jausmai yra sudėtingi, dažnai susimaišę kaip tie ryškūs dažai ant drobės, o begalinėse linijose sunku įžiūrėti, kur baigiasi viena emocija ir prasideda kita. Ir dar jie apie tai, kaip tiesiog smagu yra tapyti!
Parodos ekspozicijoje matome ir darbų, darytų koliažo technika, taip pat skulptūrų, sukurtų iš paprastų medžiagų – nerūdijančios vielos, metalinio tinklo, veidrodžių. Normantė puikiai jaučia liniją ir erdvę, kas padeda jai sukurti meno objektus, priverčiančius mus pažvelgti į aplinką naujomis akimis.
Itin įspūdingos yra žirgų galvos, išlankstytos iš smulkaus ir paslankaus metalinio tinklo – lengvos, ažūrinės, tarsi ore sklendžiančios formos byloja apie laisvę, stiprų kūrėjos ryšį su gamta ir tuo pačiu gyvenimo trapumą – perregimas tinklas taip lengvai gali būti suglamžytas galingesnio vėjo…
Instaliacijos lauke atspindi aplinką su mumis, mažais žmogeliais joje, namais, medžiais, dangumi, taip įtraukdamos visa tai į patį meno kūrinį ir tuo pačiu paversdamos tuo kūriniu. Lengvas ir tvirtas tuo pat metu, tinklas su veidrodžiais kuria nuolat judančius atspindžius, besimainantį šviesos žaismą, ir kiekvieną akimirką regime, kaip pasaulis nuolat keičiasi, o kartu su juo – ir mes.
Normantės kūryba taip pat pakeri žaismingumu, išsaugotu vaikiškumu, o jos laki vaizduotė paprastus daiktus paverčia meno kūriniais, suteikdama jiems naujų prasmių. Tai ypatingai matoma daiktų skulptūrose – asambliažuose, kuomet bet koks banalus kamščiatraukis, vaza ar kitas buities objektas tampa grakščia balerina, šelmiška įsimylėjėlių porele ar smalsiu ufonautu.
Netradicinis buvo ir parodos pristatymas – be oficialių kalbų. Normantė tiesiog pakvietė savo draugus, kolegas, atvykusius iš įvairių Lietuvos vietovių, įsiamžinti bendroje nuotraukoje prie Dusetų dailės galerijos, o po jos vaišintis ir bendrauti, kalbėtis apie meną ir, žinoma, jausmus.
Parodą „Emocijos“ galite aplankyti iki liepos 3 d.
V. Visockienė